EEN MODERN WARMTENET IN HISTORISCHE GROND.
In het centrum van Breda staan een eeuwenoud kasteel en verschillende monumentale gebouwen. Sinds 1828 doen ze dienst als Koninklijke Militaire Academie, kortweg KMA.
Defensie leidt er officieren op voor de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marechaussee. Voor de verwarming van de gebouwen koos de KMA, onder directie van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB), voor een gasloze toekomst.
Een hele operatie met de nodige verwachte en onverwachte obstakels.
KANT-EN-KLAAR KLUS.
Een modern warmtenet in plaats van de verouderde gasgestookte cv-installatie. Begin 2022 kreeg installatiebedrijf Unica het bestek voor het project met de vraag om er een prijs voor te maken. Projectmanager Maikel de Leijer ging op zoek naar een partij die voor Unica heel de terreinwerkzaamheden zelfstandig in uitvoering kon nemen.
“Een deel van het werk hadden we zelf kunnen doen, maar dan had ik te maken gehad met te veel onderaannemers als stratenmakers, gravers, boorders en plantsoenmedewerkers”, vertelt hij. “Ik was op zoek naar één aanspreekpunt. Via een van onze inkopers ben ik vervolgens zelf in gesprek geraakt met directeur Mohammed en met calculator Yordin van Nijkamp. We zijn ter plekke gaan kijken.
Yordin gaf duidelijk aan dat als Nijkamp de klus mocht maken, dat wij als Unica ons nergens mee hoefden te bemoeien. Dat we er geen omkijken naar zouden hebben. Mede door de zienswijze van Yordin heb ik de keuze gemaakt om zaken te doen met Nijkamp.
Die belofte dat we ons nergens zorgen over hoefden te maken kwam heel sterk over en sprak mij wel aan.”
STRENGE BEVEILIGING.
Zo kwam het grondgebonden werk, de aanleg van de leidingen voor het warmtenet, bij Nijkamp in opdracht. De aansluitingen binnenin alle gebouwen verzorgde Unica zelf. Om elkaar op de hoogte te houden van de voortgang van het project hield Maikel iedere twee weken een projectvergadering waar ook het RVB als opdrachtgever bij was.
Namens Nijkamp was projectleider IJsbrand van der Wel bij de uitvoering betrokken. “We liepen gelijk al 10 weken vertraging op vanwege een vergunning archeologie”, vertelt hij. Ook de locatie zorgde voor de nodige hindernissen.
IJsbrand: “Er is maar één streng beveiligde in- en uitgang. Kun je je niet op de juiste manier aanmelden, dan kun je rechtsomkeert maken. Gebeurtenissen in de wereld zorgden ervoor dat het beveiligingsniveau regelmatig werd aangepast.”
ARCHEOLOGISCHE OBSTAKELS.
Zo’n historische locatie als die van de KMA was niet meteen geschikt voor een moderne operatie als de aanleg van een warmtenet. Er werden verschillende plannen voor geschreven waarop aangepast en afgeweken werd. Dat er archeologische vondsten zouden worden gedaan, was voorzien. Dat het er zo veel zouden zijn, was een verrassing.
“We vonden oude stadsmuren, waterputten en 15e eeuwse plaatjes/emblemen ”, vertelt IJsbrand. “Twee, drie keer in de week stuitten we op een archeologische vondst. Het werk kon pas weer doorgaan als de archeoloog van de gemeente Breda de locatie had vrijgegeven.”
Op het terrein stond ook een F16, precies op een plek waar de leidingen voor het nieuwe warmtenet moesten komen. Er zat maar één ding op: verplaatsen. Een precies werkje.
“We waren bang dat het vliegtuig in het nabijgelegen riviertje terecht zou komen”, vertelt Maikel. In samenwerking met de luchtmacht is het toestel een paar meter verplaatst. En ook weer op zijn plaats teruggezet.
BOMEN, WATER EN GANZEN.
Ook de natuur speelde een rol. In de vorm van het water in de Singel dat constant hoger stond dan verwacht. En in de vorm van beschermde bomen die niet mochten lijden onder de werkzaamheden. Een ETW’er (European Tree Worker) zag daarop toe.
Daarnaast is er een oude kastanjeboom uit het tracé verwijderd die later herplant wordt. Dan was er nog de zorg om de ganzen die op het terrein huisden. Als die zouden broeden op een plek waar gegraven moest worden, zou het werk weer stil komen te liggen.
Rijksvastgoed nam voorzorgsmaatregelen en regelde dat de wacht met honden ’s avonds langs de paden liep waar de terreinleidingen moesten komen. Daardoor is die angst gelukkig niet uitgekomen.
FLEXIBEL HANDELEN.
Uiteindelijk konden de mensen van Nijkamp doen wat ze beloofd hadden: ontzorgen. En dat allemaal op de historische postzegel die het KMA-terrein is, met alle logistieke beperkingen van dien. Maar het resultaat mag er wezen.
De militairen zitten er de komende jaren warmpjes bij, maar dan zonder gas. De samenwerking is uitstekend bevallen. Maikel: “Wat ik zeer kon waarderen is dat we elkaar ook wisten te vinden na kantoortijden als we snel actie moesten ondernemen.
De flexibiliteit die nodig was voor dit project heb ik bij Nijkamp zeker gevonden.”