Vooraan in de keten bij Eneco
‘Sneller klimaatneutraal’ kopt Eneco in de media. Met het One Planet Plan wil de energieleverancier dat doel al in 2035 bereiken. Eén van de actiepunten is duurzame warmte versnellen. Gelukkig hoeven ze dat niet alleen te doen. SNEL NIEUWE WARMTE. De Fenix-loodsen, de Zandhaventoren, The CoolTower, het Nieuwe Luxor, Ahoy; alles wat in Rotterdam nieuw wordt gebouwd – en dat is nogal wat - wordt aangesloten op een duurzaam warmtenet. Dat moet snel. Want er zijn niet alleen woningen, bedrijfs- en openbare ruimtes te verwarmen, maar ook doelen te halen. En alles wat niet meer met fossiele brandstoffen verwarmd wordt, is een stap in de goede richting.
Vooraan in de keten bij Eneco
‘Sneller klimaatneutraal’ kopt Eneco in de media. Met het One Planet Plan wil de energieleverancier dat doel al in 2035 bereiken. Eén van de actiepunten is duurzame warmte versnellen. Gelukkig hoeven ze dat niet alleen te doen. SNEL NIEUWE WARMTE. De Fenix-loodsen, de Zandhaventoren, The CoolTower, het Nieuwe Luxor, Ahoy; alles wat in Rotterdam nieuw wordt gebouwd – en dat is nogal wat - wordt aangesloten op een duurzaam warmtenet. Dat moet snel. Want er zijn niet alleen woningen, bedrijfs- en openbare ruimtes te verwarmen, maar ook doelen te halen. En alles wat niet meer met fossiele brandstoffen verwarmd wordt, is een stap in de goede richting.
VOORWAARTS IN DE KETEN. Dankzij VKI, Voorwaartse KetenIntegratie, kan Nijkamp een belangrijke bijdrage leveren aan die versnelling. Projectleider Marcel Reniers legt uit hoe dat werkt: “We nemen het ontwerpwerk al in een heel prille fase van Eneco over, zodat zij zich op andere dingen kunnen richten. Bij Nijkamp zijn we van nature doeners. Dus we weten ook wat ervoor nodig is om een opdracht probleemloos te kunnen uitvoeren en hoe we obstakels kunnen voorkomen.” VAN GROF NAAR FIJN. Lisette Nelck is projectmanager aan de kant van Eneco: “Als wij een project aannemen, laten we onze eigen projectengineers eerst een zogenaamde scope of work maken. Dat is een grove opzet van hoe wij het ontwerp in gedachten hadden. Die geven we aan Nijkamp en die gaat het schetsontwerp en de scope of work verder uitwerken.” Marcel: “Dat doen we aan de hand van een schouw. We kijken wat het beste tracé is, verzamelen gegevens, doen oriënterende Klic-meldingen, maken tekeningen, plannen, vragen vergunningen aan. Alles wat nodig is om het project te laten slagen.” HET BELANG VAN VOORBEREIDING. Een goede voorbereiding is het halve werk. Marcel: “We vinden het belangrijk dat de omgeving van het project zo min mogelijk hinder ervaart. Daarom maken we afspraken. Dat doen we vaak in de vorm van een BLVC-plan (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie). Er staat onder andere in hoe we de overlast voor de omwonenden en belanghebbenden minimaliseren, bijvoorbeeld door verkeersbewegingen te beperken, de manier van communiceren en de veiligheidsmaatregelen die rondom de bouwplaats zijn genomen. We kijken ook naar de belangen van mogelijke derde partijen. Denk aan bus en tram.” SLIM SAMENWERKEN. Om de samenwerking soepel te laten verlopen, werkt Nijkamp in Puma, het programma van Eneco. Daarin zijn in alle fases rollen toegekend aan zowel het projectteam van Eneco als dat van Nijkamp. Via e-mail worden ze op de hoogte gehouden. Alles wat met het project te maken heeft is erin opgeslagen, ook de taken in de projectplanning. “Zo kunnen wij bijvoorbeeld documenten van Eneco bekijken en onze eigen documenten toevoegen zodat Eneco ze kan goedkeuren”, legt Marcel uit. NAAR VOREN. Alles om elkaar zo veel mogelijk vooruit te helpen. Want de energietransitie is een grote opgave. Lisette: “Die kunnen we alleen aan als aannemers ons ontzorgen. Nijkamp neemt daarin het voortouw en zijn verantwoordelijkheid. Als uitvoerende partij weten zij hoe dingen anders, beter of makkelijker kunnen. Niet álles is te voorzien, maar het scheelt een hoop. En is er toch een probleem, dan hebben ze ook meteen een oplossing. Fijn om op die manier samen op te trekken. Dankzij die aanpak kunnen wij door met nog meer projecten. Dat is maar goed ook, want voor je het weet is het 2035.”
VOORWAARTS IN DE KETEN. Dankzij VKI, Voorwaartse KetenIntegratie, kan Nijkamp een belangrijke bijdrage leveren aan die versnelling. Projectleider Marcel Reniers legt uit hoe dat werkt: “We nemen het ontwerpwerk al in een heel prille fase van Eneco over, zodat zij zich op andere dingen kunnen richten. Bij Nijkamp zijn we van nature doeners. Dus we weten ook wat ervoor nodig is om een opdracht probleemloos te kunnen uitvoeren en hoe we obstakels kunnen voorkomen.” VAN GROF NAAR FIJN. Lisette Nelck is projectmanager aan de kant van Eneco: “Als wij een project aannemen, laten we onze eigen projectengineers eerst een zogenaamde scope of work maken. Dat is een grove opzet van hoe wij het ontwerp in gedachten hadden. Die geven we aan Nijkamp en die gaat het schetsontwerp en de scope of work verder uitwerken.” Marcel: “Dat doen we aan de hand van een schouw. We kijken wat het beste tracé is, verzamelen gegevens, doen oriënterende Klic-meldingen, maken tekeningen, plannen, vragen vergunningen aan. Alles wat nodig is om het project te laten slagen.” HET BELANG VAN VOORBEREIDING. Een goede voorbereiding is het halve werk. Marcel: “We vinden het belangrijk dat de omgeving van het project zo min mogelijk hinder ervaart. Daarom maken we afspraken. Dat doen we vaak in de vorm van een BLVC-plan (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie). Er staat onder andere in hoe we de overlast voor de omwonenden en belanghebbenden minimaliseren, bijvoorbeeld door verkeersbewegingen te beperken, de manier van communiceren en de veiligheidsmaatregelen die rondom de bouwplaats zijn genomen. We kijken ook naar de belangen van mogelijke derde partijen. Denk aan bus en tram.” SLIM SAMENWERKEN. Om de samenwerking soepel te laten verlopen, werkt Nijkamp in Puma, het programma van Eneco. Daarin zijn in alle fases rollen toegekend aan zowel het projectteam van Eneco als dat van Nijkamp. Via e-mail worden ze op de hoogte gehouden. Alles wat met het project te maken heeft is erin opgeslagen, ook de taken in de projectplanning. “Zo kunnen wij bijvoorbeeld documenten van Eneco bekijken en onze eigen documenten toevoegen zodat Eneco ze kan goedkeuren”, legt Marcel uit. NAAR VOREN. Alles om elkaar zo veel mogelijk vooruit te helpen. Want de energietransitie is een grote opgave. Lisette: “Die kunnen we alleen aan als aannemers ons ontzorgen. Nijkamp neemt daarin het voortouw en zijn verantwoordelijkheid. Als uitvoerende partij weten zij hoe dingen anders, beter of makkelijker kunnen. Niet álles is te voorzien, maar het scheelt een hoop. En is er toch een probleem, dan hebben ze ook meteen een oplossing. Fijn om op die manier samen op te trekken. Dankzij die aanpak kunnen wij door met nog meer projecten. Dat is maar goed ook, want voor je het weet is het 2035.”